Wednesday, September 23, 2009

Makan lagi...

Aku suka makan. Dan bagi aku makan yang banyak mengingat aku pada sesuatu memori. Dan makan juga banyak mengajar aku cara masak (maksud aku bila dah teringat sesuatu makanan dan tau makanan tu dah tak ada dijual aku berusaha untuk masak sampai aku dapat rasa yang lebih kurang sama)

Salah satunya, nasi ayam. Dulu kat hujung jalan Meldrum mengadap ke City Square sekarang ni, ada satu restoran. Restoran Sentosa. Aku cukup2 punya suka nasi ayam dia. Pekerja dia seorang abang Melayu. Ayam yang dia jual ada 3 jenis. Ayam steam putih, ayam steam hitam dan roasted. Dan fav aku ayam steam putih dan hitam. Aroma nasi ayam tu sampai sekarang buat aku terkiur..yumm...Bayangkan.... Nasi panas2 yang harum dengan ayam yang juicy dan lembut dan dicurahkan gravy kicap dan sos cili yang pedas2 manis dan masam2 limau sikit.. huhuhu..(ada tak mesin doraemon?? nak pinjam balik ke zaman tu.. huhuhu..)

Dan macamana aku tau masak nasi ayam yang agak sama dengan yang pernah aku makan..(siap jual lagi hehe) Ni ceritanya...mak tau aku memang suka nasi ayam (choosen one jer..) Jadi selalulah mak masak nasi ayam. Ayam dan nasi sedap tapi ada sikit kurengs.. (huhu sorry lar mother..jujur ni...) Tak tersampai "standard" rasa dalam mulut aku yang pernah rasa nasi ayam sentosa yang best tu.Tapi bedall... gak..Jadi bila kau kahwin dengan laki aku ni.. mak mertua aku pulak "terkenal" dikalangan keluarganya selalu hidang nasi ayam masa open house. Tapi cara masaknya amat berbeza. Lebih pada nasi ayam stlye Melayu. Sedap tetapi tak tercapai "standard" "sentosa" tu. Pertama nasinya dibubuh marjerin. Its a "No..no..no.." pas tu ayam yang diperap dengan kicap dan bahan2 rempah digoreng terus. Its a "no..no..no.." again. (Sorry lar ibu.. jujur ni..hehe)

Kerana aku memang suka nasi ayam, aku pun nak try masak sendiri. Dan kebetulan waktu tu aku dah dapat tempat nak berniaga. Tapi boleh ke aku buat..?? Emm.. kena planning kan?? Malam tu.. aku baring2 tiba2 aku terfikir.. emm nasi yang mak masak tu kalau cukup2 airnya supaya lerai tapi lembut, dan ditambah serai lagi best. Ayam..emm..kalau masak cara mak ayam tu di steam aje. Jadi ayam putih. Ibu punya ayam pulak di potong2 dulu, di perap dan terus goreng. Jus ayam tersejat dan jadi kering. Lagi pun ayam jadi hitam belegut macam rentung sebabkan kicap manis (gula hangus masa goreng). Macamana nak buat supaya ayam tu kekal juicy macam ayam steam mak tapi rempah ibu diguna pakai?? Bla.bla.. bla..otak aku berfikir sampai Zzzzz...

Esoknya aku mulakan eksperimen..(kalau nak tau hari eksperimen aku tu adalah hari pertama aku niaga nasi ayam. "ganas" kan? Hahaha)

Eksperimen aku ok tapi tetap tak dapat tepati "standard" yang aku nak. Ayam yang mula2 aku masak di perap bulat2 seekor dan di goreng. Hasilnya ok tapi tak "cantik" kerana aku terlupa akan kesilapan "kicap manis" tu.

Kemudian aku cuba pulak cara lain. Kali ni cara aku. Aku rebus rempah2 ibu dan "mandi rempahkan" ayam tu dalam rempah yang menggelegak. Kemudian aku gantung dan anginkan supaya kering. Kemudian aku "mandi minyakkan" ayam tu. Lepas dah ber SPA didapur(teringat lak drama Spa Q hihihi )..hahaha..hasilnya.. emm..cantik.dan ayam aku crispy di luar dan juicy didalam. Dan semi final testnya.. aku dan suami jadi pelanggan pertama rasa ayam aku huhuhehehe.. Emm.. macam dah pass..

Dalam 3 hari berniaga, aku dah ada pelanggan tetap. Hari2 budak2 bengkel kereta tu datang makan. Ayam 2 ekor jadi 4 ekor. Dan kemudian seorang uncle bangsa Cina. Hari2 datang membeli. Aku masih ingat kata2 uncle tu.." Lu jangan niaga di sini.. pergi bandar sana niaga..lu punya nasi ayam banyak bagus, sini lu tak boleh bangun, keluar dari sini lu boleh jadi lagi bagus" (uncle tu tak tau pun aku tau cakap cina so..terbelit2 dia nak translate dari bahasa cina ke melayu..huhuhu cian dia hehe)

Tapi apakan daya aku.. Modal aku tak cukup untuk aku langkah jauh. Ditambah dengan PHD manusia ni. Hmm..Pernah sekali setelah sekian lama aku tak niaga, aku uji kembali kemampuan diri aku dengan berniaga nasi ayam di bulan Ramadhan. Kali ini di Kuala Lumpur. Walaupun hanya sebulan aku mampu dapatkan pelanggan tetap. Dan Alhamdulillah hari2 habis jualan aku. Dari situ aku tau eksperimen aku dah berjaya..Alhamdlillah.

Terima kasih pada nasi ayam sentosa..inspirasiku.. hehehe.. Still.. aku rindu nak makan nasi ayam Sentosa....

2 comments:

  1. nanti ko masakkan aku nasi ayam tu boleh??

    ReplyDelete
  2. Ble.. ble.. ble.. x janji bila sb susah no..nak jumper ko ngan chindoe.If ko blk JB lama kita jumper aku masak ok..

    ReplyDelete