Monday, October 5, 2009

Gambar...

Ok... disebabkan aku x dapat nak scan gambar2 jadi aku snap jer hehe.. Dan bila tengok gambar ni tumpukan pada latar belakang ye.. sebab tu lah tempat aku dibesarkan..

Papan tanda hitam putih tu tertulis "LEE HONG SIN DENTIST" Dan tepi tiang berwarna kuning tu longkang. Dan ada kisahnya.

Ok..kita mula dengan kondisi longkang dulu ok..gllleeiii.....

Air longkangnye hitam2 dan cetek, baunye huhuhu tuhan jer yang tau.... (sebab tu aku hairan mcmana ikan boleh hidup kat situ) Bagi aku longkang depan kedai nenek aku ni "anak" pada Sungai Segget hehehe.. orang JB "piow"(pure) jer yang tau rupa Sungai Segget tu hehehe..

Al kisahnya, masa tu aku dah pun ada adik sorang. Razalee namanya. Cerita ni waktu usianya kalau tak silap aku dah dalam 3 tahun kot.. Nak jadi cerita , satu hari tu dia main2 belakang tiang kuning tu. Belakang tiang kuning tu ada kabel yang sebesar tangan baby. Zalee seronok bergayut disitu sambil perhatikan longkang. Aku pula waktu tu ternampak adik aku bergayut macam tu dan pasti lar aku marah takut terjatuh..

Aku pun pukul tangan dia dan kata " nanti ja...." ...dush... splash..dan warghh.... Alamak Zalee betul2 terjatuh dalam longkang. Cuba perhatikan betul2 dalam gambar tu. tempat aku bergambar tu lagi rendah kan? Bayang kan tinggi mana adik aku tu terjatuh..

Panik masa tu tuhan jer yang tahu.. Aku menjerit panggil "maa..... zalee cing longkou" (mak Zalee masuk longkang) Memang aku nampak waktu tu kepalanya junam dulu. Tapi..

Tiba2 dia bangun dari longkang tu dan berkata.."cie, wo hek longkou sui" (kak, aku minum air longkang) Waktu tu mak datang dan selamatkan Zalee. Aku terkedu jap. Huh ?!! adik aku minum air longkang???? Aku berlari mengekori mak ke dalam kedai. Terus dimandikan dan periksa kepalanya. Ada luka sikit saja. Alhamdulillah... Nasib baik tak "tingtong" huhuhu...

Tapi.. hm..hmm.hmmm... bau dia...huh.. Mak dah cuci dengan sabun bau longkangnye melekat. Mak cuci lagi dengan syampu "Volsene" bau melekat lagi mak cuci dengan "dettol" bau melekat lagi.. wargh... adik aku bau longkang...busyuk tuh.....

Sehingga hari ini kisah Zalee minum air longkang sentiasa buat aku sekeluarga tergelak. Dan antara 3 beradik ni dialah yang paling pandai dan berjaya, alhamdulillah. Aku dan adik bongsuku selalu kata dia pandai sebab minum "air longkang Jalan Meldrum" hahaha....

** Dalam gambar ni, Zalee baru dalam 4 bulan. Yang perempuan tu ex mak saudara aku, Aunty Billion. Tak tau mana dia sekarang. Teringin gak nak jumpa. Dan sebelah aku (belakang aku da..)adik saudara aku Wen Hui.

3 comments:

  1. kekeke tergelak aku baca ko.........

    ReplyDelete
  2. Jalan Meldrum-memory lane : beri gud stoli...i laik it....kip on raiting....

    ReplyDelete
  3. Raja.. ko kalu tengok muka c zalee boleh terguling ko atas lantai..hehehe
    AD thanx for your support :)

    ReplyDelete