Tuesday, October 20, 2009

Dalam ingatan.............

Semalam, aku dikejutkan dengan berita kematian lagi, dan aku mula tertanya, siapa seterusnya?? Aku atau siapa?? Yang sedihnye walaupun dah lama, aku baru dapat tahu semalam. Al Fatihah untuk Arwah Yusri dan Sani..

Waktu aku kecil dulu aku x pernah ingat apa2 kesedihan berkaitan kematian. Namun sejak pemergian orang2 yang aku kenali, rapat, sayang... aku mulai rasa bahawa itu adalah amaran bahawa setiap manusia wajib bersedia denan kematian..

Sebagai seorang Muslim, aku dah di "program"kan bahawa kematian ini hanya sementara. Andai kita sesama Muslim benar2 beriman kepada Allah (which I think I'm so far behind) Insya Allah kita berjumpa lagi di akhirat.

Dan kerana itu lah sewaktu permergian Tok Menah (mak pada abah aku) aku kurang nangis. Mungkin juga aku kurang rapat dengan atok sebelah abah..Namun pemergian mendiang puo2 menjadi satu tamparan hebat buat aku..

Puo2 pergi pada tanggal 22hb Januari 2009,seminggu sebelum Tahun Baru Cina. Berita kematiannya diterima sewaktu aku membelek2 CD di sebuah kedai di Pasar Dahlia setelah membeli sedikit barang dapur. Aku terduduk dan terdiam. Perasaan bermula dengan penyesalan. Bermacam2 perkara mula bermain di kotak minda ni, dan akhirnya aku menangis dalam perjalanan pulang. Setelah menelefon suamiku, fon aku berdering bertalu2, adik2 sepupu aku menangis2 menanyakan kenapa..kenapa puo2 tak tunggu kami.. Hati mana yang tak sedih...

Puo2 disahkan meninggal akibat serangan jantung. Puo2 pernah kena strok dan serangan kali ini benar2 tidak beri peluang pada puo2 dan juga kami....

Kesal....ya aku kesal.. benar2 kesal... kenapa??

Puo2 teringin makan ikan sembilang masak asam pedas, dia suruh aku masak. Dan aku tidak sempat. Aku niat hendak belikan kain untuk dibuat samfu untuk tahun baru, juga tak sempat, dan paling terkilan.. aku tak dapat bawa pou2 pulang tinggal bersama agar dapat menjaganya. Semua tu puo2 bawa pergi bersamanya tanpa sempat aku melakukan apa2..

Sebelum puo2 pergi anak puo2 yang juga abang pada mak pergi dahulu.Tahun 2005. Sewaktu aku melihat mendiang Uncle Ah Kwang dalam keranda, aku tersentak. Rupanya seperti puo2 yang sedang tidur,tenang. Meninggal terjatuh dalam bilik mandi, juga kerana serangan jantung. Pou2 sehingga kematiannya tidak tahu yang anaknya sudah meninggal. hal itu sengaja dirahsiakan kerana berita sedih dan mengejutkan boleh buat pou2 kena serangan jantung kedua yg membawa maut.

Dan waktu itu aku kata pada diriku aku perlu bersedia akan pemergian puo2 nanti memandangkan puo2 sudah tua. dan aku fikirkan aku sudah ada kekuatan itu. dan sangkaan aku meleset....

Setibanya di Rumah Mayat Kebun Teh, aku terkedu... Puo2 akan dibiar 3 hari Puo2 sebelum dibakar...."Huh... Dibakar??" kenapa tak dikebumikan sahaja... kenapa mesti dibakar.. Kata mak, mak pasrah, kehendak puo2 kerana pou2 tahu harga tanah mahal dan puo2 x suka menyusahkan anak cucu. Hatiku mulai remuk...

Adik saudara ku datang padaku dan kata, cie, diorg "drain-off" darah dalam badan puo2 berbaldi2 sebelum di suntik ubat. Ya Allah bertapa zalimnya tindakkan itu...Pasti puo2 menjerit kesakitan...Aku langsung tak mampu menyekang air mataku. Aku rapatkan diri pada keranda puo2.

Puo2 cantik...itulah first word aku bila nampak puo2 dalam keranda. Puo2 di solek rapi dan diletak sebutir mutiara pada bibirnya. Puo2 berbaju biru cair.Kata Aunty Kwee Huan, kakak mak, dia pilihkan baju dari kain mahal untuk puo2. Di tepi keranda puo2 ada payung. Menurut Uncle Tommy, adik mak, puo2 tak tahan hujan, bimbang hujan di alam sana dan puo2 akan basah. Dan takut nanti pou2 akan kesejukan dan keseorangan.

Kata penjaga rumah mayat puo2 meninggal dalam kebahagiaan kerana puo2 meninggal dalam usia menlangkaui 80 tahun.

Korang nak tak apa aku fikir.. "tempat" puo2... Sudut pandangan Islam dan sudut pandangan saudara2 aku begitu berbeza dan "I was thorn in between". Aku tahu hakikat ke mana kesudahan puo2 aku dan dalam pada masa yang sama, I wish n really wish if apa yang saudara2 aku kata alam yang sememang nya tak ada tu wujud. Paling tidak hanya untuk puo2..Wishful thingking..huh..

Aku bantu adik2 saudara membakar kertas emas dan perak untuk puo2. Salah kah?? Aku langsung tak kisah apa orang nak kata, haram ke apa. Yang penting bagiku adalah niatku. Dan aku berkata dalam hati ..

" Ya Allah sesungguhnya ini adalah kali terakhir aku melihat insan yang melahirkan mak aku yang membolehkan aku melihat dunia ni.Izinkan aku berbuat begitu walapun aku tahu itu sia2 tapi izinkan lah kerana aku mahu legakan hati aku. kerana aku tak tahu apa lagi yang boleh aku lakukan."

Hari pertama dan kedua disitu perasaan sedih.. tapi masing2 masih agak ok. Mungkin kerana ia seperti puo2 masih disitu baring dan tidur..aku pula memeluk keranda puo2 sekali sekala bagi melepas sebak di dada. Wajah puo2 kurenung. Muka puo2 begitu tenang bibirnya bagi tersenyum. Terlintas di fikiran aku waktu itu mana agaknya roh pou2 ketika itu. Apakah diizin Allah untuk dia melihat anak cucu nya. Apakah ada keistimewaan itu Ya Allah kerana dia melahirkan seorang mualaf yg begitu "sayang" padaMu.

Aku sempat melihat upacara "mandikan" dan "beri makan" mayat. Sebenarnya bukan mandi betul2 tapi dengan kertas emas yang di layangkan dari hujung rambut ke hujung kaki. Dan makan pula dilakukan anak dengan menyepit nasi dan "suap" ke mulut puo2. Sepit itu cuma di suakan sahaja pada mulut dan bukannya betul2. Upacra itu cukup buat aku sebak kerana waktu hayatnya aku tak berpeluang pun menyuap puo2 sebagaimana dia menyuap kami adik beradik makan. Aku teringat puo2 sering buat nasi kepal yang digaul ikan untuk aku. Dan aku tak dapat balas budinya..Walau hanya semangkuk ikan sembilang masak asam permintaannya.

Hari ketiga.... hari yang paling mendebarkan buat diriku. Kerana aku tahu ini akan menjadi hari terakhir aku melihat wajah puo2 sebelum kerandanya di paku. Aku juga sedar yang puo2 akan dibakar pada hari itu. Sedaya upaya aku mengumpul kekuatan untuk berdepan semua itu. Pagi2 lagi aku sudah sampai. Kelihatan uncle tommy terbaring tidur keletihan, dan adik2 saudara aku tidak putus2 membakar kertas emas. Aku lantas pergi ke arah puo2 dan memeluk lagi kerandanya. Wajahnya tenang. Waktu itu aku terasa ingin sangat2 menyentuh wajah puo2. Tapi kaca keranda itu menghalang dan aku hanya dapat menyentuh dan membelai kaca itu. Masa bagaikan cemburu pada kami. Rasanya bagai belum puas bersama puo2 tiba2 penjaga rumah mayat itu menurunkan "banner" bertulisan cina yang terletak di kaki keranda dan mengemas segala yang ada. Jantung aku berdebar kencang..Inikan masanya... inikan saatnya aku akan berpisah dengan seorang yang membesarkan zaman kanak2 aku?? Ya Allah.. Hati aku menjerit.. perlahankanlah waktu...

Gambar puo2 kulihat terikat rapi di hadapan kereta pembawa keranda. Aku tahu aku akan menangis teruk. Aku lari dan duduk dibahu jalan, aku menangis semahu2nya. Aku tak mahu adik2 saudara aku nampak dan aku juga tak mahu anak2 ku nampak. Kerana aku tahu andai aku menangis depan mereka pasti mereka akan turut nangis bersama.

Saat itu aku berfikir, hatiku remuk hati mak pasti sama, mak cuba pelawa puo2 masuk Islam. Mak cuba fahamkan puo2 akibatnya jika bukan Islam. Tapi apa kan daya mak. Sedangkan Rasulullah pun tak dapat mengIslamkan ayahanda saudaranya, apa lagi hamba biasa seperti aku dan mak. Segalanya ketentuan Allah. Dia lagi tahu...

Upacara akhir ialah upacara penghormatan terakhir di rumah mayat sebelum dibawa ke Kulai untuk persemadian terakhir. Aku tidak ikut kerana ini upacara menyembah. Detik hatiku waktu itu.. Ya Allah bolehkah aku doakan untuk puo2 aku?

Tiba2 aku dengar 'kali terakhir lihat wajah si mati". Penjaga itu meminta kami melihat wajah puo2 buat kali terakhir sebelum keranda dipaku. Saat itu aku lihat mak memegang tangan Uncle Tommy dan uncle Billy (dua adik mak yang bertahun2 tidak bertegur sapa) "Korang cukup lah ya..cukup dengan perselisihan ni.. mak dah nak pergi, janganlah bergaduh lagi, yang sudah sudah la.. janji depan mak, janji yang korang akan berbaik dan biar mak pergi dengan tenang..." Rayuan mak pada adik2nya membuat semua yang mendengar berderai air mata dan teresak2. Mak juga sempat membuat adik saudara aku yang "nakal" bersumpah depan puo2 untuk tinggalkan "kenakalan"nya.

Keranda puo2 ditutup akhirnya diiringi raungan dan tangisan . Kami kemudiannya disuruh berpaling dari arah keranda agar ia dapat diusung keluar. Kami disuruh jangan lihat keranda selagi ia tidak masuk ke dalam kereta keranda itu.(Salah satu pantang larang). Kemudian kami disuruh berdiri dibelakang kereta pembawa keranda itu. Saat itu aku lihat uncle Tommy dan uncle Billy menjadi teraju kami. Tiba2 aku menangis lagi. "Puo, anak2 puo2 yang selama ini berpaling muka sehingga Tahun Baru Cina pun tidak bersua selama bertahun2, kini ada dibelakang puo2 bersama2 berganding bahu menolak kereta pembawa keranda itu. Puo2 rest in peace... "

Uncle Tommy melaung "Anak2 mak ucapkan selamat jalan pada mak....cucu2 puo2 ucapkan selamat jalan pada puo2" Sampai di simpang kami disuruh naiki kenderaan masing2 dan iringi kereta yang membawa puo2 aku....

Dalam perjalanan ke Taman Peringatan Kulai tempat puo2 bakal disemadikan, aku bagai melekatkan mataku pada kereta pembawa keranda itu. Hati aku sedih sangat. Akhirnya.. puo2 aku pergi jua.. akhirnya puo2 aku tinggalkan kami jua..dan akhinya anak2 puo berbaik jua...Apakah ini kebaikan dalam kesedihan ?

Tiba2 aku lihat kertas putih berterbangan. Tanda puo2 sudah hampir sampai ke tempat pembakaran. Jantung aku berdegup kencang. hatiku berkata "boleh tak aku berhentikan semua ini.. kalau puo2 dibakar, bukankah seksa mayat puo2. Macamana aku nak berhentikan semua ini.. Ini mimpi ke? "

Kereta kami akhirnya membelok ke kanan. Aku lihat tanah perkuburan di kiri dan kanan jalan. Sampai di kawasan parkir, berlaku satu insiden dimana suami aku hampir2 melanggar aku. Syukur dia sempat membrek kecemasan. Dan aku sempat lihat kereta kami hanya 1/2 jengkal lagi hendak sampai ke kaki ku. Ada sesuatu yang berlaku pada suami aku waktu itu.. nanti aku cerita.

Keranda puo2 diusung keluar dari kereta pembawa keranda itu. Seorang sami membaca mentera Budha. Aku dan mak duduk di kerusi yang disediakan sementara suami dan anak2 aku dalam kereta. (atas sebab2 tertentu)

Aku tak dapat tangkap butir kata sami itu. Yang aku tahu tiba2 keranda puo2 di usung masuk kedalam sebuah bilik dan ditutup pintunya. Kami disuruh ke pintu sebelahnya. Bila masuk aku tergamam...aku terkejut dan tanpa dikawal,mulut aku tiba2 saja menjerit puo2... Keranda puo2 di masukkan kedalam tempat pembakaran. Aku lihat api begitu kuat. Seperti menggunakan api tekanan tinggi. Ya Allah seksanya puo2 aku.......

Aku pasrah akan ketentuan itu. Itu pilihan puo2. Aku keluar.. biarlah mereka hendak terus tengok. Aku tak sanggup lagi.. Di luar aku baru sedar yang mak tak pun tengok. Mak tak sanggup. Mak tak sampai hati. Apakan daya mak. Dugaan seorang mualaf...

Aku fikir sudah habis disitu.. aku risau ada "benda" mengikut aku nanti. Jadi aku ke tandas mengambil air sembahyang. Aunty dan adik2 saudara aku bersesak dalam tandas sama menukar pakaian berkabung pada pakaian biasa tanda sudah habis berkabung.

Aku keluar...tiba2..aku terhidu satu bau seperti "sotong bakar". Lutut aku lemah..aku tercangkung di tepi kereta. Bau itu.. bau puo2 aku dibakar...aku menangis lagi..Suami aku menyuruh aku masuk kedalam kereta kerana dia tahu apa yang aku hidukan.Kami di suruh tukang bakar mayat itu pergi makan dahulu. Kerana proses pembakaran itu mengambil masa 3 ke 4 jam. Sewaktu makan aku beritahu mak, aku dah penat. Dan aku rasa aku tak larat lagi untuk tempuh satu pun lagi "pengalaman" seperti ini. Aku minta diri pulang bersama keluargaku.

Aku mengambil masa juga untuk kaburkan memori dan pengalaman itu. Dan dalam proses itu aku sering mimpi puo2 datang padaku.. Selang beberapa hari selepas puo2 disemadikan, Zalee datang menunjukkan gambar2 yang diambil abah semasa 3 hari itu. Dan beberapa gambar terakhir buat aku kembali berair mata..puo2 aku dibakar hingga tinggal debu putih kelabu .... sighhhhhhhhh..........

In Memory.....

KWOK CHAI YEK (1925-2009)

I Love You Puo2...and You are always on my mind......................




2 comments:

  1. Ni Ad ni... bukan Raja...
    Dr. AdiNorzah (KPM) beri komen:
    Cerita menarik. Binaan plot tersusun..Teknik plot lengkap dengan dengan penggunaan dialog,monolog,perian,unsur suspen,unsur kejutan. Penggunaan diksi asing juga digunakan dalam penulisan ini. Satu penceritaan yang amat menarik. A+ Syabas. Saya suka membaca kisah kisah di Jalan Meldrum. Anda sepatutnya menjadi seorang penulis. :)

    ReplyDelete
  2. Thankx for that sweet comment of your.. Alhamdulillah.. dan Insya Allah selagi Allah beri idea & pulangkan sedikit memori dari silam, selagi itu Riza cuba menulis.:)

    ReplyDelete