Monday, October 5, 2009

Kering....

Selepas updatekan blog aku semalam, aku tiba2 kering idea. Apa lg cerita nak kongsi ye?? Jadi aku pun menggatalkan jari aku "menyelak" uploaded Photo dalam FB member2.

Dalam aku "menyelak" photo Raja Kamariah tiba2 aku terpandang satu wajah yang buat aku flash back situasi di Jalan Meldrun dan jirannya Jalan Wong Ah Fook. Wajah itu adalah, Uncle Raja Khalid beloved daddy of my best friend Raja Kamariah. She must be suprise and wondering apa kena mengena uncle dalam ini cerita?? Kebetulan...

Seperti banyak bandar dikebanyakan kawasan dalam banyak negeri di Malaysia, rata2 ada kawasan "kotor". Dan Jalan Meldrum dan Wong Ah Fook tidak terkecuali.

Aku dibesarkan dengan dikelilingi oleh penagih dadah, pelacuran, kaki2 mabuk, kutu2 rayau dan macam2 lagi. Di jalan Wong Ah Fook dulunya terkenal dengan pelacurnya. Aku tak pernah menyesal dibesarkan dikawasan sedemikian kerana semua itu banyak mengajar aku akan kemanusiaan , hati dan perasaan. Dalam blog lepas aku ada mengatakan bahawa satu2nya kawan Melayu aku hanyalah Halimah Yunos.

Nak dijadikan cerita, waktu tu aku rasa kalau tak silap aku, aku dah pun bersekolah menengah. Entah.. aku tak pasti pulak.. emm.. Apa2 pun suatu hari aku dan..kalau tak silap aku masa tu dengan Dolyna dan Histaza (aku tak pasti juga siapa masa tu dengan aku tapi yang pasti inilah ceritanya) hendak pergi rumah Halimah. Waktu sampai disitu kami ke Seven Eleven bersebelahan tangga menuju rumah Halimah. Setelah itu kami berlegar seketika disitu untuk menikmati apa yang dah di beli.

Tiba2 kami disapa oleh seorang pakcik. "Apa korang buat dekat sini?"
Alamak... siapa lak yang sapa ni..

"Nak ke rumah kawan kat atas ni" jawab kami. Tapi dari air mukanya, dia bgaikan tidak puas hati dengan jawapan itu. Mungkin dalam hatinya terdetik apa ada rumah pelajar di kawasan "kotor". Atau....emm.. Pakcik yang menyapa kami itu adalah AJK PIBG sekolah kami dan ayah kepada kawan kami Raja Kamariah.. huhuhu..

Dulu (darah anak muda) ada perasaan bengang sebab jawapan kami bagaikan menipu sedangkan kami benar2 jujur hendak ke rumah kawan. Namun bila dah besar aku faham yang Uncle menjalankan tanggungjawabnya sebagai AJK PIBG dan sebagai seorang bapa yang mempunyai anak sebaya kami. Kalau tidak, tak akan dia menyapa kami. Dan menanyakan kami.

Uncle tidak salah kerana bila anak remaja berada dikawasan begitu pasti mandatangkan pandangan negatif. Namun uncle, itulah kehidupan lampauku. Sekeliling aku ramai orangnya"kotor". Namun kekotoran itu mengajar kau supaya lebih positif dalam menilai kemanusiaan, Kekotoran itu juga yang telah mendidik aku bahawa semua manusia di bumi Allah punyai sejarah hidup, dan siapa kita untuk menilai mereka, siapa kita untuk menjijik dan hina .

Wajah uncle sering mengingatkan aku agar lebih bertanggungjawab pada anak bangsa kita. Tidak salah menegur andai kita tahu beza salah dan benar. Mana tahu teguran itu mampu mendorong insan yang berniat serong berpatah balik sebelum melangkah sesat.

Terima kasih uncle kerana menyapa kami..walaupun baru dewasa ini aku faham akan makna sapaan itu. Moga uncle dirahmati Allah dan sentiasa berbahagia bersama keluarga tercinta.. Amin.;)

2 comments:

  1. kekeke - ter-tumpang glamour pulak bapak aku...

    ReplyDelete
  2. hehee.. bukan apa sometimes ilmu dan pengajaarn yang kita dapat ni tak masuk otak on da spot. So since baru gheti2 nak masuk otak sekarang better catat to remind myself ;)

    ReplyDelete