Saturday, September 12, 2009

Makan makan makan .....

Salah satu kenangan aku masa di kedai puo2 adalah.. MAKAN... Yumm.. siapa yang tak suka makan..

Jalan Meldrum dan sekitarnya banyak makanan yang enak2. Bagi aku ia adalah makanan yang di masak seikhlas hati mendahului keuntungan. Dan mungkin kerana itu bagi aku makanan yang pernah aku jamah dulu menjadi kenangan bgi aku dan mengajar lidah aku lebih cerewet.

Sebelum tu aku nak ingatkan bahawa makanan yang pernah aku jamah dahulu tidak pasti halalnya tapi yang aku pasti dulu ia tak di masukkan lemak "babi". Al maklum dulu mak aku yang mualaf ni pun berapa faham akan "yang sepatutnya". (Moga Allah memaafkan mak aku dan kasihani dia sebagaimana dia kasihani aku dulu..amin)
Aku nak mulakan dengan makanan yang aku rasa "the best ever". Ikan steam ala puo2 style... sedap giler...dan ada cerita sebaliknya..

Kerana aku suka sangat ikan steam tu, aku pujuk puo2 untuk beri peluang aku untuk masak sendiri. Waktu tu aku darjah 4. Kebetulan puo2 dan mak sibuk nak kejar siapkan gigi palsu orang. Jadi puo2 pun suruh aku tumbuk halia hingga lumat. Dengan bangganya aku pun ke belakang untuk mulakan "experiment" baru aku..Hehehe.. masa tu bangga tak terkata..ye lah selama ni cuma buat air jer...ni dapat masak.. kira da besar macam mak dan puo2 la konon..

"bok..bok..bok.." (macam tu kot bunyi orang menumbuk pakai lesung..hehe) Masa tu mana lah kedai puo2 tu ada blender.. Huh sambil tumbuk sambil "main2". Lepas tu puo2 suruh perah air halia tu dalam mangkuk.

Hai... sedapnya memerah halia ni..macam perah santan pulak... Dekat 1/2 jam lah aku dok tertenggek buat benda yang sikit tu (main jer lebih hehe..)

Selepas sudah tu, puo2 pun steamkan ikan.( siapa2 yang nak resepi puo2 bagi tau aku ok!) Aku pula...eh apa pasal pulak tangan aku panas aje ni... Aku pun lari pergi ke sinki dan dan cuci tangan aku dengan sabun. Bila tangan terkena air tu..huhh.... lega tapi bila air ditutup aje.. alamak kenapa panas lagi.. makin menjadi2 pulak tu.. Aku pun pergi kat mak dan puo2 yang sedang sibuk meyiapkan gigi palsu orang.

"Ma, kenapa wo (aku) punya tangan panas2 ni??"

" Ni (kau) main apa?".. aku pun fikir apa yang aku main sedangkan tadi aku bersemangat "tolong" puo2 di dapur... Tiba tiba puo2 sampuk..

"Ni tadi perah halia lama heh?"

Alamak..punya lama aku perah tadi baru aku sedar bahawa halia tu kan "pedas" macam cili... Wargh... pijarnya tangan aku.. Kerana itu.... aku merana menahan pijar untuk seketika (lama juga tau..huhuhu)

Sebenarnya sampai sekarang memori tu pasti buat aku tersenyum setiap kali buat "ikan steam alar puo2"

Ok.. sekarang kita keluar dari kedai..

Tiap petang dalam pukul 4, pasti akan ada seorang puo2 tua ( bukan puo2 aku..orang lain..) tumpang berniaga depan kedai puo2. Puo2 tua tu buta sebelah mata. Badan dia kecik. Rasanya size badan aku darjah 4 atau 5 sama dengan size puo2 tua tu. Mungkin waktu tu usia dia dah pun 80 tahun.. Aku sering perhatikan kedut pada kulit tangan dan wajahnya. Aku kesian padanya. Dalam usia yang sebegitu tua dia menyara dirinya tanpa bantuan sesiapa pun. Setiap kali dia sampai aku pasti bawa keluar bangku kecil untuknya. Kalau tidak dia akan cangkung sampai habis jualannya. Dan untuk pengetahuan korang dengan badan yang begitu kecil dia mampu mengangkat hasil jualannya dengan menyangkutkan pada hujung depan dan belakang sebatang kayu. Aku tak tahu apa cara tu di panggil. (ada nama tak heh benda tu??) Bayangkan setiap satu beban umpama berat sebaldi besar air . (huh.. aku nak angkat sebaldi kecil air pun tergeliat..huhuhu) Untuk lakukan hasil jualan nya dia akan laungkan suara tuanya "chow mai fan..(bihun goreng)...bubu caca (bubur cacar la tu.)

Itu cerita pasal puo2 tua tu, tapi dia masak sedap.. (hehe maaf lar masa kecil dulu...) Dia ada beberapa menu antara yang menarik , bihun goreng kicap, mee goreng kicap dan bubur cacar (bubur dia selalunya ada keledek, keladi dan ubi kayu yang di potong dadu) Sehingga kini kalau aku nak masak "bubur cacar" atau bihun goreng aku pasti buat style puo2 tua tu. Yumm..sedap... kena pulak bihun tu makan dengan cili api huhuhu srrupp...

Ok sekarang ni aku berhenti dulu.. nanti aku sambung lagi pasal makan ..makan..dan makan....di JalanMeldrum dan sekitarnya...hehehe...



No comments:

Post a Comment