Friday, September 4, 2009

Kawan aku.. Ah Chin..

Kedai pou2 dulu tak ada televisyen. Kalau nak tengok pun aku tumpang tengok dibelakang. Maksud aku di belakang kedai puo2 ada sebuah lagi kedai + rumah yang sebenarnya owner kedai pou2 tu. Owner nya sepasang suami isteri cina beranak 3. Mereka ni tukang jahit pakaian lelaki dan perempuan. Anak2 mereka pula kawan aku juga. Hong Yi (sulung), Ah Chin (kedua) dan seorang anak perempuan yang aku lupa namanya. Ah Chin dulu juga pernah bersekolah di Holy Light Kindergarten. Sebaya dengan aku. Tapi untuk main dengan diorang ni, payah sedikit. Kerana aunty tu cukup2 tegas dalm soal didik anak.

Jadi.. waktu yang boleh aku tonton TV pun waktu petang. Kerana waktu terhad rancangan yang kami sama2 tonton ialah "Xiao Ding Dang"( Doraemon) dan drama cina dari TV Singapura.

Mungkin aku boleh cerita sedikit pasal keluarga Ah Chin ni. Sebab bagi aku, ada pelajaran yang aku perolehi dari keluarga ini. Walaupun kedua2 ibubapanya tukang jahit, ayah Ah Chin tetap bawa teksi. Pergi pagi balik petang. Keluarga Ah Chin mempunyai satu budaya kekeluargaan yang aku rasa sebenarnya patut ada dalam semua keluarga. Wajib makan bersama tepat pukul 7 malam. Mereka akan duduk di meja marmar bulat dan menjamu selera. Dan waktu itu aku andaikata aku belum balik rumah, aku tak berani nak ganggu mereka. Tak ada bunyi.. kecuali bunyi kentang kentung sepit dan mangkuk dan bunyi orang mengunyah.Masa tu kalau tikus lalu pun dengar tapak kaki nya..

Suatu hari ,aku masih ingat lagi, Ah Chin dan abangnya melanggar arahan emak mereka.. Nak tau apa dendanya..?? Melutut di depan Patung Dewa mereka sambil tarik telinga dan di larang makan malam itu.. Tidur lah mereka dalam lapar..Dan mereka melutut hingga tengah malam. (sebagamana yang Ah Chin beritahu aku..mengadu lar tu...:( kesian dia..)

Bagi kalian.. Zalim tak? Entah la ya.. Pandangan dari sudut sekarang pastinya terasa zalim. Kerana sebagai ibubapa sekarang aku pun tak sampai hati tengok anak aku berlapar. Aku pernah cuba hendak melakukan "konsep garang giler" itu.. (but I fail..) garang boleh tapi nak sampai tahap tak makan..emm....kalau pun anak boleh tahan, perut aku yang sakit.. silap2 aku yang masuk hospital sebab gastrik..huhuhu.

Satu lagi yang aku rasa unik dan aku belajar dari keluarga Ah Chin (sekarang malas lak nak buat) ialah cara emaknya membasuh pakaian. Baju yang di longgokkan dalam satu besen. (dulu guna besen aluminium) Kemudian di masak air panas mendidih (berulangkali hingga penuh besen ) dan direndam semalaman. Esoknya baru dibasuh dan jemur. Dan baju mereka sentiasa bersih dan kemas. (Sekarang ni mesin basuh "front loader" ada sistem air panas kan?) Mak kata tujuan nya untuk basmi kuman. Al maklum lah.. kat bandar ni bukan bersih sangat.. anjing, longkang tersumbat, bila hujan air naik..macam2 yang menyumbang pada kekotoran. Terus terang persekitaran di kedai puo2 dulu taklah bersih.. Sebab tu abah hari2 cuci lantai dan semua barang yang patut dicuci dengan "Dettol".(ishh.. ni boleh claim iklan Dettol ni..hehe)

Satu lagi yang aku rasa hairan dan aku harap ada yang boleh beri pendapat...

Setiap kali ayah Ah Chin keluar dari bilik mandi.. pasti ada bau "snif..snif.." pelik.Betul2 punya pelik. (yang kemudiannya aku baru tahu masa dalam makmal sains, itu adalah bau alkohol) Apa dia buat mandi dengan alkohol ye??? Ada juga aku tanya mak aku baru2 ni tapi mak tak ingat. Emm.... Tak kan "basmi kuman" juga kot??

Dan suatu waktu kemudian tu.. Ah Chin dan keluarganya pindah ke UDA. dan aku hilang lar kawan..dan juga tempat aku tonton TV. Jadi.. apa aku buat untuk hilang bosan..?? hehehe.. dah 1 pagi ni...(tah kenapa lak hari ni x boleh tahan mata ni..) esok2 je aku cerita ok.....(cuba dengkur macam Ramlee, Aziz dan Sudin..Kroo...ZZzzzzz....foouuu....ekk....) Selamat malam.. oops..pagi... :)

No comments:

Post a Comment