Monday, August 31, 2009

Jamban Tadah...???


Jamban, Tandas, Toilet, Dr. Jam.. apa lagi..
Semua tu membawa ada satu perkataan pada suatu tempat yang boleh melegakan sesiapa saja di dunia ni. Kenapa aku cerita bab jamban lak heh?? Hari tu aku ada kata dalam post pertama aku.. aku nak cerita sesuatu yg bagi sesetengah orang pastinya jijik.
Harap korang benar2 sedia dalam membaca cerita seterusnya ni.. Be prepared mentally hehe..
Di saat korang ada di rumah dan membuang hajat di tempat yang selesa dan bersih.. aku membesar dengan jamban tadah..Pernah pakai?? Hah tu lar "best" nye cerita ni.
"Dr. Jam" yang merawat sakit perut aku.. ni ada banyak kekurangan.. pertama tak ada pam, kedua tak ada paip air, ketiga cuma ada satu lubang pelepas hajat dan penadah sahaja.. Selesa?? Rasa jamban kampung lagi selesa kan? Paling tidak, tak nampak pun najis2 tertakung.
Setiap kali "buang hajat" aku pasti kira labah labah. Ini kerana labah labah sering bersarang sudut jamban itu. Malah kadang kadang ada labah labah sebesar tapak tangan. Dalam menanti waktu "lega" aku banyak belajar kerektor labah labah dan serangga2 yang ada. Walau tidak tahu kenapa tapi ada kala labah2 berenjut2 diatas sarangnya. Macam hendak menarik perhatian sesuatu.. Mungkin mangsanya.. Malah labah2 yang besar sering serang labah2 kecil dari spesis yag sama. Pembuli betul..(hai.. mcm manusia juga kan? Tikam menikam..)
Aku banyak memerhati. Malah "najis" pun aku perhati.. Oopsss..maaf kalau rasa jijik. Tapi itu hakikat. Dalam usia kecik tu aku faham "the color of you sh** depend on what you eat and your body health. Emm.. (Mcm warna ada huhuhu..geli pulak di ingat bila dah besar ni... ) Bau? ala.. mesti lar bau.. Nak tau macamana nak elak dari terbau ke"harum"an najis2 tu? Aku balut hidung aku dengan toilet roll 3 lapis. Kira ok la tu.. Bau kertas. Dari bau t***!
Paling haru bila perut ni buat hal sebab salah makan.. Huhuhu.. Satu roll toilet roll tu aku pakai. Tapi jangan salah faham. Walaupun jamban tak ada air, tapi bilik mandi ada. So pastinya aku "membersihkan" diri disitu..
Itu lah pengalaman pakai jamban tadah sepanjang jadi anak bandar tu..Pun begitu jamban itu dicuci dengan "asid" (kata pou2 aku, aku pun tak tahu asid apa, yang pasti baunye menusuk hidung bila dicuci) dua hari sekali. Dan najis pula di angkat oleh...entah..tukang angkat najis lar kan?? (tak pernah aku tengok siapa yang angkat najis itu) Aku rasa diorang angkat subuh subuh pagi. Sebab tiap pagi tong tu mesti dah bersih.
Sesuatu yang aku sedar dari pengalaman ini ialah "siapa kita untuk menjijikkan sesiapa sahaja didunia ini?" Sering kita dengar, malah sering kita tidak sedar adakala kita meng "eee" kan makanan kaum lain atau pada sesuatu yang kita tidak serasi atau suka.
Contoh lazim "babi" atau sopan nya "khinzir". Jijik kah makanan itu? Ya Islam mengharamkan makanan itu. Tapi tak pula disuruh mencaci atau meng "eee"kan makanan itu atau orang yang makan makanan itu. Andaikata.. daging khinzir halal dalam Islam.. adakah kita "eee"kan daging itu?
Atau bagaimana pulak daging lembu yang kita yang sering kita akan itu di "eee"kan oleh kaum yang tidak makan daging lembu? Apakh kita marah.. Pasti bukan?
Dalam dunia ni banyak perkara dan budaya yang unik dan tersendiri yang tidak semestinya boleh di terima akal. , malah ada satu kaum di pedalaman China menggunakan "cecair" dalam usus kambing untuk dijadikan hidangan kenduri kaum itu. Jijik? Mengapa tidak kita pandang itu sebagai unik.
Orang Vietnam makan lipas, lipan, belalang, labah labah. Jijik? Geli? Bagi aku keadaan yang membuat mereka berani mencuba sesuatu yang dipandang jijik itu. Peperangan, darurat..sering mengajar manusia untuk "survive". Hendak makan apa kalau keluar rumah pun ditembak, benda bergerak memanjat dinding, merayap di lantai dipandang sebagai daging yang enak.. Dan kini bila sudah aman itu lah menjadi makanan kenangan lalu menjadi tradisi mereka. Jijik lagi? Pasti sudah ada perspektif yang berbeza kan? Umpana nenek moyang kita makan ubi diwaktu darurat, sekarang menjadi hidangan diwaktu santai..(huu...ubi panas2 cecah gula pasir, atau sambal dengan kopi panas2..sedap tu...)
Jadi sekarang aku pula mengajar itu pada anak2 aku. Aku mahu mereka hormat pada budaya dan tradisi orang. Kalau Najib Tun Razak canangkan 1 Malaysia, aku dah pun rasakan 1 Malaysia dari dulu.
Sk HIJ Convent, tempat aku belajar bahawa kita hidup SeMalaysia. Dulu aku dan kawan2 aku dari berbagai bangsa boleh duduk semeja malah segelas air boleh dikongsi bersama tanpa jijik atau geli. Rasa berbeza dengan sekolah anak2 aku sekarang. Rakan2 sekelas mencerca, meng"eee"kan makanan dibawa, meminggirkan kaum lain (majoriti anak2 ni 99% Melayu hanya 1% bangsa lain). Sedih kerana bagaikan sudah tiada perasaan SeMalaysia disekolah. Tidak pasti di sekolah lain. 3 buah sekolah anak2 aku belajar, ceritanya sama. Malah guru2 dan ibubapa juga berpelakuan begitu.(tak lah semua...)
Rasanya memang tepat pada waktu PM kita mahukan Malaysia bersatu kembali.. Moga anak2 aku dapat merasa apa yang pernah ku rasai sewaktu di sekolah dulu....


2 comments:

  1. riza.... ko ni mmg sadis laaa kekekekke cerita brutal giler... aku tak sangka ko jumpa jamban tadah nih ek.......... siap ilustrasi lagik tuh!

    ReplyDelete
  2. Itulah sipi2 dari kisah zaman kecik2 aku... Moga sahabatku teruskan ikutinye k..

    ReplyDelete