Wednesday, August 12, 2009

Masa aku kecil2 dulu....

Sebenarnya bila aku belek2 gambar ni, aku tak berapa ingat umur aku berapa tahun. Tapi lebih kurang 7 atau 8 tahun. Sebab seingat aku masa ni aku dah pun ada adik (Razalee) yang baru belajar jalan dalam "walker". Gambar ni di ambil oleh ex wife bapa saudara aku Uncle Tommy.

Hidup di tengah bandar tak sama di kampung. Ramai kawan dan jiran. Apa yang ada di sekeliling aku waktu itu kawan2 berketurunan Cina. Aku cuma ada seorang sahaja kawan Melayu di situ waktu itu. Halimah bt. Yunos. Bapa dia berniaga berhampiran kedai puo2 aku. Dan aku dengan dia pun kenal sewaktu kami bersama2 bersekolah di Holy Light Kindergarden. Dia tinggal di Jalan Wong Ah Fook. Kawan2 aku yang ada pun semua bersekolah di Sek Ren IJ Convent Jalan Yahya Awal.

Kalau dalam post lepas aku bercerita bagaimana aku habiskan waktu pagi, dan kali ini aku ingin berkongsi cerita antara pengalaman waktu lapang aku.

Mana aku nak mula ye...

Apa kata kisah tangkap ikan longkang.. Ha... aku tak tahu apa nama "formal" ikan longkang ni. Aku gelarkan ikan longkang sebab ikan kecil warna putih ni (tak lar putih sangat pun) boleh survive dalam longkang. Depan kedai nenek aku ada longkang. Dalam gambar ni bermakna ia berada depan aku.

Tujuan aku dan geng2 tangkap ikan ni satu jer sebab. Nak tengok ikan siapa hidup paling lama. (Dia yang menang hehe..) Agaknye enviroment ikan ni memang temptanya kotor, jadi bila di masuk dalam botol kaca dengan air paip yang bersih , paling lama ikan ni boleh bertahan 5 ke 6 hari. Bergantung pada rajinnya kita nak tukar air. Lepas tu... emm.. timbulll!!! Sedih?? Tidak langsung, sebab stok ikan dalam longkang banyak.. free pulak tu..Apa lagi sauk jer la.. Dulu kawan aku yang bernama Xue Ti ni bijak sikit. Dia buat sendiri sauk dengan kain (koyak dari baju lama mak dia kot) Jadi aku ni tukang pinjam je la..

Bila dah besar ni aku terfikir.. ikan longkang ni "kuat semangat" walau pun hidup di tempat "kotor", tapi ikan ni tetap boleh hidup..beranak pinak lagi hehe. Bagi aku walau macamana peritnya dugaan yang kita alami, cabaran yang kuat dan hebat menimpa, hakikatnya semua tu "quiz" dan "puzzle" yang Allah beri pada kita dalam "pertandingan" hidup. Point atau mata yang kita perolehi sama ada merah atu hijau itulah kita redeem umtuk ke syurga atau neraka. "Hidup tak lah susah.. cuma kita aje yang susahkan hidup"

Kita ni kira bertuah lah juga sebab tak payah lama2 "berlakon" di pentas dunia ni. Hidup dalam 50 -60 tahun atau paling lama 75 tahun kot pas tu..kwehkwehkweh...(goal..) badan yang konon nak maintain lawa ni lama2 hancur jugak.. yang tinggal amalan. Huh.. cukup ke heh nak bawak amalan aku ni.. Tang2 aku bawak pakai beg plastik Carrefour tu pun tak penuh. Orang lain siap bawa trailer , keretapi lagi.. Ya Allah cukupkan lah pahala aku so that aku boleh redeem syurgamu... Amin ..

Eh ehhh.. apa lak terbabas babas sampai ke syurga lak.. Bukan ke kita cerita pasal ikan longkang tadi. huhuhu.. Sorry lar ye.. ;P

Kawan aku Xue Ti ni ada abang nama dia Tuo Ti. Diorang ni ada calitkan dalam memori aku satu kenangan lucu bagi aku tetapi pasti pahit bagi dua beradik ni. Waktu tu, lagi 4 atau 5 hari lagi nak Tahun Baru Cina. Diorang ada ajak aku main mercun lidi. Aku ni tak la suka sangat main mercun ni. Sebab buat aku terkejut2 jer..Petang tu, Xue Ti kata " Woi Riza, aku dapat tangkap anak tikus tau, ada dalam 3 ekor (anak tikus yang masih pinky pinky lagi). Jom la ikut aku nak main letup2kan anak tikus" (hahaha geli??) Masa tu aku "waras". Aku tak ikut sebab aku rasa zalim betul lah kawan aku ni...

Dam.. dumm ..Dam.. dumm.. bunyi mercun tu.. Masa tu dah pun lewat petang. Nak tunggu abah balik dari kerja bawa aku , mak dan Zalee balik. Jadi aku pun tak lah ambil pot sangat apa aktiviti dua beradik tu.

Esoknye Xue Ti dengan bangganya menceritakan bagaimana dia dan abangnya letupkan anak2 tikus itu dengan masukkan seekor demi seekor dalam kotak mancis dan dipasang dengan mercun (aku tak pasti jenis apa, tapi yang pasti berkecai ...)

Cerita itu tak habis disitu.

Hari yang sama Xue T dan Tuo Ti menceritakan aktivitinya pada aku, malam tu "bala" menimpa..kerana...

Pada esok harinya mak pada dua beradik ni yang aku panggil Mi Sao tu menangis2 berjumpa dengan pou2 dan mak aku. Dia bercerita....

Malam tu Xue Ti dan Tuo Ti meneruskan aktiviti main mercun. Dan tiba tiba salah satu mercun lidi nya tidak menyala. Lalu Xue Ti menyuruh Tuo Ti periksa mercun itu. Tuo Ti dengan bendulnya mendekati mercun itu. Dia cangkung untuk periksa mercun itu dan tiba tiba... dummm.. Akhir cerita Tuo Ti pun me"landing"kan dirinya di hospital... hahaha balasan...

Tahun tu ber "Gong Xi Fa Chai" lah Xue Ti dan Tuo Ti di Hospital Sultanah Aminah....

Seminggu (kalau tak silap) lepas tu , Tuo Ti pun keluar dari hospital. Bila aku terserempak dengan dia.. Ya Allah.. warna muka dia sebijik macam warna anak tikus yang diorang letupkan (pinky pinky) Hahahaha... haa.. baru diorang tau apa tu Bao Ying (balasan).

** Walaupun kadang2 aku sakit hati bila di"buat" orang, tak kisah lah samada tak mengenang budi, atau mengata ngumpat, bla bla bla... bila aku ingat cerita ni aku reda, sebab aku yakin segala baik buruk yang orang buat pasti ada pembalasan dari Dia..tak di dunia, di sana terima juga.. Dan aku sebagai servant biasa, I must make sure to be as simple as can be, kurang kan dosa tingkatkan pahala..hehehe..Wallahualam... ;P







2 comments:

  1. mak aiii... sadisnya letupkan anak tikus dalam kotak mancis..... kekekekke tak dapek aku nak bayang kan... eh riza ko pun sekolah holu light kindergarden yg kat sekolah ren. st joseph tu ek?? aku pun sekolah sana.... pastu jalan kaki g sekolah convent jumpa mak aku.. aku ingat ko tak ek masa tuh.. aku pun baru tau ko ngan halimah dah laaaaaaammmmmmmaaaaa kenal....

    ReplyDelete
  2. Ee.. ko pun sk Holy Light heh..?? lama dah dgn halimah aka gina tu...hehe..byk cerita lagi...

    ReplyDelete