Friday, August 7, 2009

Bermula di Jalan Meldrum


Nama aku Riza. Anak Pak Yahya, Haji Yahya b. Hassan. Mak aku Hajah Azlin Lee bt. Abdullah. Bangsa Cina beragama Islam. Aku ada dua orang adik lelaki. Razalee dan Razimee. Aku selalu ditanya "orang apa?"(bangsa apa) sebab muka aku orang kata macam cina (entah..) tapi fasih berbahasa melayu. masa kecil2 dulu rasa tergeliat nak jawab. Sebab kalau aku jawab melayu mak aku cina.. dan sebaliknya..Bosannya banyak sangat soalan susulan di tanya orang.. mungkin kerana dulu orang rasa pelik bila darah campur ni kut..?? Tapi bila aku dah besar aku dapat satu ayat power yang akan padam semua soalan lain bila ditanya.. Aku jawab aku Malaysian.. ha.. tau diam.. !!

Bila di fikir fikir memang pun aku tepat pun jawapan aku. kenapa orang hendak persoalkan siapa kau dan apa bangsa kau? Bukan ke kita ni senegara. Kenapa hilang perkataan bangsa Malaysia. Kenapa mesti ada kolum bangsa apa dalam surat beranak kita? Kerana "kuota"?? Politik huh!! Hairan orang Indon kalau perkenalkan diri tak kisah cina melayu tetap bangsa Indonesia. "That is few good thing" yang kita boleh ikut kan .. tah la.. just speak up my mind jer...

Balik pada aku..
Zaman kecil aku banyak dihabiskan di keda nenek aku. Aku panggil nenek aku Pou Pou(nenek dalam bahasa cina). Pou2 aku ni buat gigi.. cakap jer nak buat apa gigi palsu cabut gigi, tampal gigi, gigi emas, semua pou2 aku buat. Pendek kata macam pakar lar.. dan mak aku pun tolong pou2 aku. Dulu mana ada doktor gigi. Pou2 aku kata zaman dulu jadi "doktor gigi" tak payah degree. cuma kalau berminat tau basic, pergi belajar sikit sikit, ambil periksa lulus da boleh buka "klinik" gigi. Kena renew lesen tiap tahun. asal dulu mendiang datuk aku yang pergi ambil lesen.. Tapi disebabkan "ah gong"(atuk cina aku) da meninggal pou2 aku ambil alih. Hah aku pun tau gak pasal gigi ni.. dah hari hari aku mengadap benda tu mau tak tau.. Ni.. baru mukadimah. Nanti aku cerita satu per satu.
Kadang kadang aku berbangga kerana aku lahir di zaman 70an.. sebab aku boleh lalui era 70, 80, 90an dan melenium.. Aku selalu dengar dari suami aku(sebaya dengan aku) bebudak zaman kecilnya bermain "belon acah", "rounders", cari biji getah, dan macam2 lagi.. Mungkin bagi korang semua tu familiar kan?? tapi bagi aku.. huhuhu aku langsung tak tau tu semua..
Masa kecil2 aku main kad kereta, snap, cari ikan longkang, laga ikan laga, kira anak tikus (pinky pinky lagi hahaha) em.. apa lagi ye.. hah.. tolong nenek aku.. hehe.. nanti aku cerita.. Sebab nenek aku juga aku rasa bangga lalui zaman kecil aku.. sabar...nanti aku cerita..Mungkin ada diantara mainan yang aku tulis diatas korang pernah main.. Aku pun ada gak yang dah lupa.. Tapi aku cuba ingat2 balik ok.. Still.. ni mukadimah aja nanti kita borak panjang2 pasal game aku masa kecik2 ni...
Next nanti aku nak cerita pasal nenek aku dan pelajaran klasik dan antik malah mungkin jijik but funny khas buat korang..


5 comments:

  1. best laa riza... nak lagiiiiiiiiiiiii

    ReplyDelete
  2. riza, welcome to bloggers world & u can put all d stories here for memories.....

    ReplyDelete
  3. Salam Kak Riza...Best ar blog akak..painting kat belakang u all tu ada lagi ke?

    ReplyDelete
  4. TQ AUR,ada gambo tu ada lagi dalam simpanan abah akak, was painted in 1957. so cukup2 sentimemtot buat abah akak tuh.. ada kerabat diraja nak beli pon dia tak nak jual...huhuhu

    ReplyDelete