Sunday, August 9, 2009

Pagi pagi..lagi..


Nama puo2 aku ni Kwok Chye Yek. Gambar ni masa kat depan "klinik" gigi . Tempat aku habiskan maa kanak2 aku. Tempat yang menyimpan seribu satu memori yang terpahat dalam ingatan aku.


Puo2 aku ni rajin dan baik hati orangnya. Dia menjaga bukan setakat aku dan adik2 aku, malah adik2 saudara aku yang lain. Rutin harian yang tersedia banyak mendedahkan aku pada banyak perkara..


Aku mula bantu puo2 aku waktu usia aku mungkin dalam 8 tahun. Aku lewat mendapat adik. Hanya merasa aku seorang kakak bila aku berusia 7 tahun Rutin harian aku setiap pagi..

Abah menghantar kami ke kedai seawal 7 pagi. Abah seorang pembersih. Jadi pagi2 tugas utamanya,memastikan kedai berada dalam keadaan bersih dan "fresh" sebelum dia tinggalkan kami untuk ke tempat kerja. Lantai di mop dan bilik di lap. Bila masuk yag terbau hanya "dettol". Kemudian mak aku mulakan kerja membuat gigi. Dan aku mula "tugas' aku dalam pukul 8pagi. Aku ambil 2 teko untuk dicuci. Bekas air minuman semalam. Setelah itu aku kebelakang(dapur) untuk masak air.

Dulu puo2 aku tak masak air dengan dapur gas. "Bazir" katanya. Jadi kami menggunakan dapur arang. Dapur gas cuma untuk masak lauk sahaja. Seawal usia 8 tahun aku sudah tahu memakai dapur arang. Hah.. mungkin ada yang tak tahu macam mana nak pasang api dapur arang kan? Ok..cam ni..

Mula2 aku nyalakan " fire starter" yang puo2 aku panggil "Dhama" (hehe aku tak tau lar apa benda tu dalam bahasa Melayu.. maaf).. Kemudian aku cari arang yang lebih kecil dan tipis. Ini kerana "fire starter" yang menyala tadi akan bakar arang itu dengan lebih cepat dan mudah. Kalau tak ada aku akan pecah2kan arang yang kadang2 sebesar betis aku (masa aku kecil la...). Arang tadi disusun berjarak (stail tripod) agar ada pengaliran udara untuk mudahkan pembakaran arang tu. Bila arang kecil dah terbakar masukkanlah arang yang lebih besar. Dah nampak arang besar tu berbara.. masa tu lar aku kipas dengan kipas satay. Hah.. suatu perkara terperinci yang aku rindu waktu tu ialah bila arang besar dah mula terbakar, aku dapat dengar satu bunyi letup2 halus diikuti api2 halus yang berterbangan. Aku rasa puas setiap kali aku berjaya nyalakan api itu. Kerana itulah permulaan penggunaan dapur arang dalam sehari. Dan aku yang mulakan..(bangga @oo@). Oh ye.. hehe kembang hidung sampai lupa pulak ada lagi kerja seterusnya..Cerek air besar yang aku dah isi air aku tenggekkan atas dapur (badan cerek tu lagi besar dari muka aku waktu tu.. huhu berat tu..)

Kemudian aku ke depan semula.. Tugas seterusnya buat air. Setiap hari kecuali Ahad, 2 teko air akan dibuat. Satu berisi teh cina, dan satu lagi berisi kopi. Puo2 selalunya membeli teh cina cap "Thiea Kwan Yin". Kopi pula... entah ye.. aku lupa pulak.. Aku cuba2 ingat tapi tak berhasil. Yang pasti rasanya aku ingat sebab aku yang buat tiap hari hehe..Alar.. aku isi aje kopi dan tehnya dan gula secukup rasa (dalam kopi aje) kedalam teko. Puo2 yang selalunya sampai dalam pukul 9.30 pagi akan angkat air yang dah masak dan kemudian isikan kedalam teko tu. Tak berani aku nak pandai2 angkat cerek berat dan panas tu..

Puo2 banyak tetamu dan sahabat. Dan biasanya air dah pun disiapkan awal pagi. Tidak seperti sebelah abah aku yang mana keluarga sana buat air hanya bila tetamu datang..lebih "fresh"dan panas2.

Itulah rutin harian aku waktu pagi.

** Aku diperkenalkan oleh seorang tauke kopi yang dia jual. Kopi "Cap Television" dari Kluang, Johor. Selama ni aku cuba2 juga beli kopi serbuk tapi semua rasa tak sedap, bagai ada sahaja yang tak kena. Aku minum Nescafe, sedap tapi tak "adventure". Bila aku bancuh Kopi "Cap Television" tu huhu... mengamit memori silam..cecah pula dengan biskut kering.. hmm... nikmat tak terkira.. Mungkin itu kot kopi yang puo2 aku beli?? entah lah...


No comments:

Post a Comment