Tuesday, June 1, 2010

Not ready to make nice...(Dixie Chicks)

Forgive, sounds good
Forget, I'm not sure I could
They say time heals everything
But I'm still waiting

I'm through with doubt
There's nothing left for me to figure out
I've paid a price
And I'll keep paying

I'm not ready to make nice
I'm not ready to back down
I'm still mad as hell and I don't have time
To go round and round and round

It's too late to make it right
I probably wouldn't if I could
?Cause I'm mad as hell, can't bring myself
To do what it is you think I should

I know you said
?Can't you just get over it??
It turned my whole world around
And I kinda like it

I made my bed and I sleep like a baby
With no regrets and I don't mind sayin'
It's a sad, sad story when a mother will teach her
Daughter that she ought to hate a perfect stranger

And how in the world can the words that I said
Send somebody so over the edge
That they'd write me a letter sayin' that I better
Shut up and sing or my life will be over

I'm not ready to make nice
I'm not ready to back down
I'm still mad as hell and I don't have time
To go round and round and round

It's too late to make it right
I probably wouldn't if I could
?Cause I'm mad as hell, can't bring myself
To do what it is you think I should

I'm not ready to make nice
I'm not ready to back down
I'm still mad as hell and I don't have time
To go round and round and round

It's too late to make it right
I probably wouldn't if I could
?Cause I'm mad as hell, can't bring myself
To do what it is you think I should
What it is you think I should

Forgive, sounds good
Forget, I'm not sure I could
They say time heals everything
But I'm still waiting

(Full Song with clip if available in my FB boxes)

Lagu ni di dengarkan pada aku oleh adik ipar aku.. dia menceritakan betapa kumpulan ini cuba buat sesuatu yang benar tapi ditentang hingga mendatangkan ugutan bunuh dsb.. tapi bila aku dengar lagu ini dan cari liriknya aku terkejut kerana these girls as if singing whats in my heart..

Ya aku marah.. aku benar2 marah dan aku tak tahu bagaimana hendak lupakan.. Suatu ketika dulu mamie pernah tanya aku macamana ko boleh lupakan apa yang abah pernah buat kat ko.. Waktu tu aku tak pernah sedar yang aku sebenarnya bukan lupakan.. tapi aku biarkan ia membusuk disudut hati aku. Dan tanpa aku sedar ia menjadi luka yang merebak.. dan itulah kunci pada keadaan aku sebenarnya..

Marah.. sedih.. kesal... dan apa yang aku boleh senyapkan ?? Bukan itu je kan abah.. bukan itu je kan yang mak nampak apa yang abah pernah buat pada Riza?? Tempeleng Riza sampai berpusing badan dan terhantuk kepala kat column tepi jam lama tu.. Mak abah bertekak dan Riza, abah jadikan "punch bag" dengan cekik Riza macam Riza langsung tak layak hidup dalam dunia ni..

Tak ke abah ingat abah hayun pembaris besi 1 meter pada Riza hanya kerana abah tak faham apa yang Riza dan mak buat.. Abah masa tu Riza tengah bercanggah pendapat tentang jawapan soalan darjah 5.. Dan akhirnya lekuk dinding bilik kerana kuatnya abah hayun..Masa tu kalau Riza tak sempat elak.. maybe Riza tak akan rasa retak tangan ni kan?? Paling tak pasti itu akan jadi bekas pertama yang singgah atas badan Riza dan memori yang abah hadiahkan pada Riza kan??

Mak.. mana mak masa tu?? I knew you were there but kenapa mak tak selamatkan Riza?? Kenapa?? Sebab Riza layak untuk di pukul?? Kerana kononnya kurang ajar.. Apa guide line kurang ajar tu mak?? Apa abah??

Dulu Riza tak pasti.. tapi sekarang... Riza terfikir.. anak2 Riza juga pernah kurang ajar.. atau bagi Riza "ter" kurang ajar.. Dan riza juga pukul... tapi tak pula Riza rasa sampai hati nak pukul sampai cedera.. parah... Malah setiap kali pukul kerana marah pasti Riza menangis.. kerana Riza rasa bagai "terover" dan setiap kali tu walau tak luka Riza sapukan minyak tanda maaf...

Dan Riza rasa mak orang lain pun akan macam tu.. tapi kenapa mak dan abah tak macam tu.. Riza tak hairan kalau Riza sendiri buat apa yang mak dan abah buat kat Riza.. Tapi Riza tidak.. sebab sayang pada anak2..

Paling terasa bila adik2 dan anak2 saudara mak di sayang sepenuh kasih sayang yang mak abah ada..bawak ke sana.. kesini.. macam anak kandung.. kenapa mak?? abah?? Riza "alien" ke? Janggal?? Riza siapa?? Cemburu?? Ya Riza cemburu..

Diorang lebih "baik" tak kurang ajar?? Hahahahahah...... tolong jangan cuba cari alasan untuk semua ini... I keep paying the price.. and until now.. I'm still paying for it..

For the first time in my childhood life I've made you proud.. 5As in Penilaian Darjah 5 tapi apa bangga yang pernah abah tunjuk pada Riza..Got 15 aggregate in SRP.. masuk Science stream but apa bangga yang abah tunjukkan?? I asked you ma.. can I changed to art stream.. tapi you just don't let me.. You never realised how I just can't... Bila prestasi Riza menjunam.. apa yang Riza dapat hanya kritikan.. Sepanjang hidup dialam remaja.. no one guide me.. apa bah?? kalau tak belajar rajin anhkat tong tahi??? Hahahah...

Atau kerana abah mak penting diri yang buat Riza hilang hala tuju.. Facing my own inner problems with no help.. Talking to myself coz no one that I can really talk to.. Kat sekolah.. dalam kelas.. Riza kena "boikot" atas kata2 fitnah yang dihambur oleh kawan..Riza bagai "alien" dalam kelas "pandai" tu..dan kerana low self eisteem Riza tak tau macamana nak protect, defend dan stand up for myself. Riza bagus dalam BM dan itu menjadi fav subject Riza. Tapi Riza di perli bodek dan anak emas Pn. Hamidah. Tau tak abah.. mak.. betapa sunyinya Riza setiap kali ke sekolah... Syukur.. kerana masa tu ada 3 orang kawan yang "kutip" Riza dari kesunyian waktu itu.. Waktu rehat tu lah yang paling seronok bagi Riza dan rasa diri disayangi.. Walaupun diorang art stream tapi diorang tak anggap Riza "alien" Dan kerana itu juga Riza sentiasa ingat akan itu..

Riza tak ada hala tuju sejak dulu lagi mak.. abah.. Kenapa?? Kerana Riza terlalu absorb and absorb hingga tak tahu mana nak di tuju.. Masa keputusan SPM Riza teruk.. apa abah cakap.. hanya kata2 menghiris hati..

Hari masa dapat keputusan Riza sebenarnya dah tau yang Riza tak akan dapat sebagaimana yang mak nak.. Pn. Fatimah (panitia BM) panggil Riza masa tu minta maaf pada Riza.. Minta maaf?? Jarang orang dewasa nak minta maaf pada "anak kecil" Katanya dia kesal kerana hanya discovered yang Riza lebih sesuai berada di kelas sastera.. berbanding dengan sains hanya bila Riza berada di akhir tingkatan 4. Pn. Fatimah.. you shouldn't say sorry..

But I only wonder only if my parent figured that out back then... I wouldn't have miserable life..But its all too. late.. Abah dan mak lebih pentingkan perbaiki "kurang ajar" dengan terlebih ajar.. dari fikirkan cara untuk Riza survive di alam dewasa.. Its too late... Ia dah pun "recorded" dalam kotak ingatan ni..

Don't tell me what I need to do now.. "DIA" bukan punca hidup Riza macam ni.. My life is given to you both to give guidence.. But instead... calitan hitam memory yang sukar untuk Riza padamkan dari ingatan..

Sakit tangan kiri ni sekarang jadi ingatan pada Riza..Pengajaran bagi Riza..

Riza tak nampak future anak2 Riza.. but sorry to say Riza tak dapt ikut cara didikan mak dan abah.. yang kononnya strict.. Riza lagi nampak apa yang mak abah tak nampak.. Riza lagi tahu apa yang mak abah tak tahu.. Tho Riza bukan Allah tau punyai kuasa seperti Nya tapi still you both don't know what I know.. Or you both just keep blind to ignore.. I care no more on that..

I will stop absorb.. Now I'll be the "wall".. with door.. open only when it is needed..

Abah.. cukup apa yang pernah Riza alami.. Cukup dengan sejarah lampau abah.. cukup untuk ini.. Generasi selepas ini anak2 Riza tak akan alami macam ni.. Riza tak akan biarkan diorang "sakit" macam Riza.

1 comment:

  1. not all rubbish is garbage. Banyak khazanah dalam sampah sarap tu kalau kita teliti satu persatu...saya suka baca cetusan minda kat sini. Keep it up!

    ReplyDelete